فرش ۱۱۵ میلیارد تومانی

فرش 115 میلیارد تومانی

یک تخت فرش گران‌بها و کم‌نظیر ایرانی که بخشی از مجموعه ویلیام کلارک بود، هفته گذشته،در حراج ساتبی در نیویورک به بهای 33 میلیون و 700 هزار دلار به فروش رسید. یعنی چیزی بالغ بر 115 میلیارد تومان!



بهای این فرش گران‌بها سه برابر بیشتر از آخرین بهایی بود که در یک حراجی برای یک فرش ایرانی پرداخت شده است. در نتیجه چنین قیمتی یک رکورد تاریخی برای یکی فرش به شمار می‌رود.

نام خریدار این فرش که با تماس تلفنی در حراجی شرکت داشت عنوان نشده است.

خبر راه یافتن این فرش به حراجی، پیشتر هم منتشر شده بود؛ فرشی که از اواسط سده هفدهم میلادی می‌آید، اندازه آن حدود سه متر در دو متر است و گفته شده بود که قیمت اولیه حراج آن حدود یک میلیون و دویست هزار دلار در هر متر مربع است. با این حساب بهای پرداخت شده برای این فرش تقریبا پنج برابر پیشتر از پیشبینی‌های اولیه است.

این فرش دستباف که الیاف آن به رنگ‌های قرمز، آبی و سبز هستند در اوایل قرن بیستم توسط یک سرمایه دار آمریکایی خریداری شد و پس از مرگ وی در سال 1925 به یک موزه اهدا شده بود. از آن زمان این فرش به طور مستمر در موزه «کورکوران» در شهر واشنیگتن در معرض نمایش بوده است.

این قالی که به خاطر طرح آن به "قالی برگ داسی کلارک" معروف است، در سال 1926 به وسیله ویلیام کلارک، سرمایه‌دار و سناتور آمریکایی به موزه کورکوران اهدا شده بود.

طول این قالی قرمز رنگ 267 سانتیمتر و عرض آن 196 سانتیمتر است.

ماری جو آتسی، کارشناس حراجی ساتبی می گوید این قالی نفیس ترین فرش فروخته شده به وسیله این بنگاه است.

خانم آتسی گفت:"این قالی طراحی فریبنده ای دارد. کمی مرموز و باشکوه است. به باغ فردوسی می ماند که با برگ های داسی شکل و نقش گل و بوته آراسته شده است."

به گفته خانم آتسی، نخستین بار در سال 1939 مطلبی درباره این قالی منتشر شد و از آن زمان مورد تحسین علاقمندان به فرش دستباف قرار گرفته است.

خانم آتسی گفت: "از آن زمان همه فرش‌شناسان آن را به عنوان یکی از بهترین نمونه های فرش‌بافی دوره صفویه مورد مطالعه قرار داده اند."
رکورد پیشین برای یک فرش ایرانی به سال 2010 میلادی باز می‌گردد؛ در آن زمان یک تخت فرش به بهای 9 میلیون و 600 هزار دلار در حراجی کریستی به فروش رفت. آن فرش هم مانند فرشی که در ساتبی فروخته شده، یک فرش طرح «کرمان» با برگ‌هایی به نقش دال‌بری بود


به گفته او در ابتدا "پنج،شش خریدار سرسخت" برای به دست آوردن این قالی پافشاری می کردند ولی زمانی که قیمت آن به 12 میلیون دلار رسید، کنار کشیدند و تنها دو خریدار در حراج باقی ماندند و رقابت بین آنها منجر به فروش این فرش به قیمت بی‌سابقه 33 میلیون و 800 هزار دلار شد.


رکورد پیشین برای یک فرش ایرانی به سال 2010 میلادی باز می‌گردد؛ در آن زمان یک تخت فرش به بهای 9 میلیون و 600 هزار دلار در حراجی کریستی به فروش رفت. آن فرش هم مانند فرشی که در ساتبی فروخته شده، یک فرش طرح «کرمان» با برگ‌هایی به نقش دال‌بری بود.

بازگشت